- De opdracht:

Wie: Frigge&Co.
Wat: Er moeten foto’s voor het jaarboek gemaakt worden.
Waar: De klas moet op locatie gefotografeerd worden en de mentor en het voorwerp in de studio.
Waneer: Deze periode.
Waarom: De opdrachtgever wil deze foto’s gebruiken voor het jaarboek.

Ieder jaar wordt er weer een jaarboek voor het Grafisch Lyceum te Rotterdam uitgebracht door Frigge&Co. Dit jaar ben ik, samen met nog wat andere fotografen, uitgenodigd om deze foto's te fotograferen.

De doelgroepen van de jaarboeken zijn de leerlingen die afstuderen, zij hebben net 3/4 jaar op het GLR doorgebracht en willen een leuk aandenken aan deze periode van hun leven. De afstudeer kandidaten kunnen leerlingen zijn die hierna weer verder gaan studeren, of mensen die hierna de echte wereld in gaan. Een ding hebben ze gemeen, ze zijn allemaal aan het Grafisch Lyceum afgestudeerd.

De opdracht bestaat uit drie delen; een klassenfoto, een foto van hun mentor en een voorwerp dat de mentor meeneemt.

De bedoeling is dat alle klassen apart gefotografeerd worden, en niet gewoon voor een wit doek maar op locatie! Alles mag, van gekke houdingen tot de raarste locaties, zolang de gezichten maar zichtbaar zijn en het een liggend beeld is (ivm met de huisstijl).

De mentor daarin tegen moet worden gefotografeerd in de studio. Dit mag zowel portret als full-body. Ook hier zijn gekke houdingen toegestaan.

Als laatste is er nog het voorwerp. De desbetreffende mentor neemt een voorwerp mee. (waarschijnlijk overleg ik een beetje met de mentor wat het mooiste zou zijn)
De foto van de mentor en het voorwerp moet een tweeluik gaan vormen dus ze moeten qua belichting en beeld elkaar wel versterken.

We zijn qua stijl helemaal vrij, we mogen helemaal zelf verzinnen hoe we de foto’s gaan maken. Hierdoor is het dus een hele zelfstandige opdracht.

Tijdens de presentatie hebben we een aantal jaarboeken gezien van voorgaande jaren. Hier zaten grove fotoshop fouten in, het was saai, of de vormgeving was niet mooi. De concepten werkte gewoon niet. Dit jaar gaan we het anders doen. Het worden allemaal veel apartere en mooiere foto’s. Elke fotograaf mag zich helemaal uitleven.
Mijn marketing communicatie doelstelling is het bereiken van een goed gevoel over de afgelopen jaren en over de toffe tijd op school. Dat als je oud bent je terug kan denken aan die goede oude tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten